Plants and such

Idag planterades äntligen gröna väggen klart i skolan! Blev så himla fiiiint ♥
 
Har varit obeskrivligt trött denna onsdag, från morgon till kväll. Tror det är lite stressymptom, går ju i vågor men varit lite tunga dagar för mitt huvud. Känner att jag halvgör väldigt många saker istället för att fokusera på några och göra de fullt ut. Mitt engagemang och min energi räcker inte till för allt jag försöker få det att räcka till, helt enkelt. Nästan höstlov i alla fall, då blir det Berlin! Nu ska jag nog borsta tänderna och kika lite youtube och Bob's Burgers, om jag inte hinner somna innan. Tre av fyra lektioner är arbetstid imorgon så min morgondag känns något oklar, men tänker att jag får ta itu med det när det kommer.

Äppelpaj på kvällskvisten

Bilderna ovan knäppte jag nyss, den här veckan fick vi i uppgift att matfotografera i skolan - yes! Lite av min specialitet får jag ändå säga. Mamma stod för pajbakningen och jag för det lilla äppel-arrangemanget. Behöver jobba lite på redigering känner jag, svårt det där med färgstick. Gott i alla fall!

Att spara till när det behövs

Ibland mår en dåligt. Det är helt okej. Men, det kan vara sjukt jobbigt ändå såklart. Ibland finns det en anledning, ibland trasslar bara tankarna ihop sig och kroppen blir helt tung, eller kanske kryper det i lederna och rycker i fingrarna av rastlöshet och ångest. Oavsett så kan det bli svårt att komma på grejer som är bra för en själv att göra i de här stunderna. Ofta gräver jag ner mig i känslan, börjar tycka synd om mig själv och sitter och bara stirrar ut i luften. Kanske går jag tre varv i huset och äter det jag passerar på vägen, för att sen få ångest över det. Onödigt. Så, nu tänkte jag skriva en liten kom ihåg-lista både för er och mig själv. Alla känslor, situationer och människor kan behöva olika hanteringssätt, men här är i alla fall några grejer som brukar funka ganska bra för mig.
 
1. Youtube-videos. Orkar ibland inte göra annat än att se på film eller serier, men bara att välja något att kolla på kan ge mig någon typ av olust-känsla, känner att jag måste utnyttja tid och se den-mest-ultimata-filmdokumentären-nånsin typ. Men ibland är det inte alls det som behövs. Ikväll spenderade jag väl en och en halv timme med att titta på vloggar från Sprinkle of Glitter/Chatter, aka Louise, på youtube. Hon är en just nu rosahårig mamma som pratar smink och känslor i sina videos. I hennes vloggar får man följa hennes vardag och tankar, och får se mycket av hennes dotter Darcy. Tycker hon är så himla mysig och ofta omedvetet väldigt rolig också, mår typ alltid bra av att spendera en liten stund med henne. Nedan finner ni en absolut favorit. (Ligger i min favorit-lista, ifall ni letar efter fler videos i världsklass!
 
2. Klassiker: röra på sig. Att gå en promenad eller göra några situps kan verkligen göra underverk. Känns ju klyschigt men är ju så jäkla sant. Kombineras gärna med peppmusik (se nedan), att dansa runt lite kan faktiskt räcka ibland. Är man mer för att springa kan väl det vara ett alternativ också. Knas att det som kan kännas allra minst lockande när man är nere är typ det enda man egentligen behöver. Hjälper också mot sötsug ofta tycker jag!
 
3. Sjunga. Det spelar inte så stor roll vad jag sjunger, så länge jag gör det. Smöriga powerballader, gamla luciastämmor, ultrapop, Håkan Hellström - det mesta funkar. Känner nästan fysiskt i kroppen hur mycket gladare jag blir av att sjunga, tyngder lyfts från axlarna och huvudet klarnar. Älskar att verkligen ta i från tårna, men att bara nynna lite funkar också. Hör ni mig sjunga vet ni att det är ett tecken på att jag antingen känner mig tillfreds, eller att jag aktivt jobbar för att bli det. Så om det inte driver er till vansinne; snälla låt mig hållas. (Är okej att be mig byta låt dock...)
 
4. Klassiker 2: dela med sig av känslan. Att ringa en vän eller prata med någon hemma om att livet känns skit kan göra att det plötsligt inte gör det. Att prata rent fysiskt är ofta bättre än att skriva, men ibland funkar det också. Det som dock uteblir då är fysisk kontakt. Kramar är ju jäkligt gött. Mer beröring åt folket!
 
5. Maskinen och Timbuktu. Apropå peppmusik. Jag älskar ju Kent, som alla vet, men är väl inte alltid bästa att lyssna nå när man försöker muntra upp sig själv. Då behöver jag bara dunka massa jävlar-jag-är-bäst-i-världen-rap. Storfavoriterna är ju Pengar med Maskinen, Känn Pepp (OBFK) och Spring med Timbuk. Hela denna lista brukar jag pressa på höjd volym om jag tränar eller bara behöver lite extra energi. You're welcome!